A magyar lakóság 80-90%-át érinti a betegség melyről még mindig oly keveset tudunk és teszünk ellene, pedig ez az igen kellemetlen betegség könnyebben kiküszöbölhető a nulladik fázisban mint gondolnánk még is sokan szenvedünk tőle.

Első sorban meg kell vizsgálnunk, hogy mikor is beszélhetünk fogínysorvadásról.

Ha vérzik a fogínyünk (főleg fogmosáskor), duzzadtnak érezzük esetleg fájdalmat is érzünk, rossz a leheletünk, visszahúzodott a fogínyünk ami miatt a fogaink jobban kilátszanak, elvándorolnak a fogaink, nagy mennyiségű a fogkő fogainkon, mozognak a fogaink, akkor valószínűleg szenvedünk a fogínysorvadás kisebb nagyobb fokozatában.

A tartósan el nem távolított lepedék és fogkő okozza ezt a betegséget a legnagyobb százalékban, szóval ha eddig a fogaid védelmében nem tetted meg az alapvető szájhigiéniai lépéseket, mostmár tudhatod, hogy a fogínyed érdekében is teszed ezeket. Ha tartósan nincs eltávolítva a lepedék illetve a fogkő, akkor kitűnő életteret biztosítunk az agresszívebb baktériumoknak, melyek elősegítik a fogszuvasodást, fogínygyulladást, és ínysorvadást. Kezdetben az íny gyullad be, ilyenkor az ínyszél duzzadt lesz, vörös színű és érintésre, fogmosásra vérzik. Fájdalom is előfordulhat.

Kezeletlen esetben az ínygyulladás átmehet fogágybetegségbe, amikor is a fogat tartó szövetek, csont is elkezdenek elbomlani. Ilyenkor a fog és az íny között úgynevezett tasak alakul ki, mely otthoni szájhigiénés eszközökkel és módszerekkel nem tisztítható. Emiatt állandó, gyulladást fenntartó tényezővé válik, mely a betegség előrehaladását, súlyosbodását segíti elő.

Fogínysorvadás (fogágybetegség) legtöbbször tartósan fennálló ínygyulladás talaján alakul ki. Azonban léteznek további olyan betegségek, egészségi állapotok, káros szokások is, melyek elősegítik a fogágybetegség kialakulását, vagy súlyosbíthatják annak lefolyását.

Rossz szájhigiénia

A megfelelő eszközökkel, mint például egy jó minőségű elektromos fogkefe, valamint a megfelelő technikával végzett fogmosással megelőzhető a fogínysorvadás kialakulása, ezt vegyük is komolyan! Fennálló betegség esetén az ínysorvadás megállítása is sikertelen lehet amennyiben nem folytonosan tisztítjuk fogainkat.

Nehezen tisztítható fogak, rossz pótlások

A rendellenesen (pl. soron kívül vagy belül álló, elfordult) álló fogak gyakran speciális technikákkal tisztíthatóak csak. Ezeken a területeken gyakrabban halmozódik fel lepedék és fogkő, így a baktériumok is. A nehezen tisztítható fogsorok és tömések szintén elősegíthetik a baktériumok íny körül történő felhalmozódását, ezért fokozottan figyeljünk ha ilyen jellegű elváltozásokkal éljük a hétköznapokat

Öröklés által

Olyan genetikai eltérésekre gondolunk, amik az immunrendszer elemeinek megváltozását okozzák, így csökkentve a védekezőképességet.

Dohányzás

A dohányzás közben a szájüregbe kerülő mérgező anyagok hatására szűkülnek az íny hajszálerei, aminek következtében romlik a vérellátás. Ennek köszönhető az is, hogy tipikus ínygyulladásra utaló jelek ritkán jelentkeznek. Emellett az immunrendszer különböző sejtjeire is gátló hatással van ez a káros szenvedély. Így tovább rontja a fogínysorvadást okozó baktériumok elleni védekezőképességet.

Hormonális változások

Serdülőkor, de terhesség alatt is olyan hormonális változások mennek végbe, amik felerősíthetik a már meglévő fogínysorvadás tüneteit és gyorsíthatják a szövetpusztulást.

Általános szervezeti tényezők

Ennek a csoportnak a legfontosabb tagja a kezeletlen cukorbetegség, melynek meglétekor hosszú távon olyannyira gátlódik a kórokozók elleni immunválasz, hogy egyéb rizikótényezők és tökéletes szájhigiéné mellett is súlyos csontpusztulás alakulhat ki, ami a fogak elvesztéséhez vezethet.
Hasonlóan súlyos következményekkel jár, ha egyéb okokból lép fel immunhiányos állapot (pl. HIV fertőzés esetén, gyógyszer okozta immunhiányos állapotban, stb.)

Gyógyszerszedés

Léteznek olyan gyógyszerek, melyek a meglévő bakteriális gyulladás tüneteit súlyosbíthatják.
Ilyenek például: egyes epilepszia elleni gyógyszerek, bizonyos vérnyomáscsökkentő, és a szervátültetett betegeknél használt Cyclosporin.

Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a gyógyszerek nem önmagukban okozzák a fogígy duzzanatát, hanem a meglévő gyulladás okozta íny megnagyobbodást fokozzák.

Említést érdemelnek a daganatos betegségek vagy csontritkulás meglétekor használt biszfoszfonát-származékok.

Szedésükkor megnehezítik a csontpusztulás és fogíny visszahúzódás kezelését a sebészi beavatkozásokat követően magasabb számban előforduló csontnekrózis (csontelhalás) miatt. Hasonlóan hátráltató tényező a hosszan tartó szteroidterápia is.

Évenkénti fogorvosi vizsgálat

Kérjen időpontot fogászati vizsgálatra!

Fogorvos kereső